Artykuł sponsorowany

Różnice między sauną suchą a parową

Różnice między sauną suchą a parową

Czym jest sauna, wie prawdopodobnie wiele osób. Niewiele jednak zdaje sobie sprawę, że występuje kilka jej rodzajów, a każdy z nich ma swoje indywidualne cechy i wymaga nieco innego podejścia. Do najpowszechniej spotykanych rodzajów saun należą sauna sucha oraz parowa. Na czym polegają praktyczne różnice między nimi?  O czym należy pamiętać, korzystając z nich?

Czym jest sauna sucha?

Sauna sucha, nazywana również fińską, to sauna, w której panuje bardzo wysoka temperatura – osiąga ona poziom nawet do 115°C. Jednocześnie wilgotność powietrza jest utrzymana na stosunkowo niskim poziomie, zwykle nie przekracza 15%. Dlaczego ta zależność jest tak istotna? Ponieważ utrzymująca się przez długi czas wysoka wilgotność w połączeniu z wysoką temperaturą może być bardzo niebezpieczna dla organizmu. Mimo to w czasie sesji kamienie umieszczone na piecu polewa się niewielkimi ilościami wody. Powoduje to krótkie zwiększenie wilgotności, co utrudnia pocenie i prowadzi do chwilowego przegrzania organizmu. Sesja w saunie suchej powinna trwać nie dłużej niż 15 minut.

Na czym polega sauna parowa?

Sauna parowa, znana jest również jako sauna rzymska lub łaźnia parowa. Niezależnie od tego jak ją nazwiemy, chodzi o przebywanie w kabinie, w której wilgotność powietrza utrzymana jest na poziomie od 85 do 100 procent, natomiast temperatura mieści się w granicach od 40°C do 60°C. To sprawia, że sesje w saunie parowej mogą być nieco dłuższe, niż w saunie suchej. Wilgotność powietrza można uzyskać poprzez polewanie kamieni woda lub przy wykorzystaniu specjalnego piecyka dwufunkcyjnego, wyposażonego w generator pary. Urządzenia te znajdziemy w ofercie firmy Porjun.

Jak korzystać z sauny?

Niezależnie od preferowanego rodzaju sauny, ważne jest korzystanie z niej w odpowiedni sposób. Przed wejściem do sauny należy się umyć, by spłukać ze skóry pot, zanieczyszczenia i resztki kosmetyków – brak higieny może prowadzić do zaburzenia pocenia. Do sauny należy wejść nago i nie siadać bezpośrednio na ławce, lecz na wcześniej przygotowanym ręczniku. Należy również zdjąć wszelkiego rodzaju biżuterię, które mogą się nadmiernie nagrzewać i powodować poparzenia. Po zakończonej sesji należy wziąć zimny prysznic, by przywrócić organizmowi jego naturalną temperaturę. To bardzo ważne – brak schłodzenia powoduje długotrwałe przegrzanie organizmu i może mieć poważne konsekwencje dla zdrowia.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy