Przebita dętka w rowerze - naprawić czy wymienić?
Każdy rowerzysta prędzej czy później spotka się z problemem przebitej dętki. Wtedy zazwyczaj są dwa wyjścia. Pierwsze to zakleić uszkodzoną gumę, a drugie to zupełnie ją zmienić. Niestety o sposobie zaradzenia ewentualnemu problemowi trzeba pomyśleć wcześniej, bo od tego zależy zestaw awaryjny, z którym rowerzysta udaje się na wyprawę. Raz jest to nowa, zapasowa dętka a innym razem zestaw naprawczy do dętek.
Co zrobić z przebitą dętką?
Każdy, kto jeździ na rowerze przynajmniej raz zadał sobie pytanie, czy lepiej naprawiać dętkę, czy może praktyczniej jest wymienić ją na nową. Decyzja zależy od wielu czynników, przede wszystkim jednak od umiejętności manualnych samego posiadacza roweru. Prawdą jest, że wymiana dętki na nową jest łatwiejsza niż klejenie starej. Cała czynność trwa też o wiele krócej. Jeżeli decyzją jest wymiana, to najlepiej zakupić w sklepie takim jak Sklep ROWMOT kilka zapasowych dętek i podczas każdej z wypraw mieć ze sobą chociaż jedną. Ten sposób jest o tyle dobry, że od razu zyskuje się sprawny rower i można nim pojechać dalej. Natomiast w przypadku klejenia dętki nie zawsze w trasie są warunki do przeprowadzenia naprawy. Do tego również trzeba mieć ze sobą odpowiednie narzędzia i materiały. Jest też trzeci sposób, który polega na przerwaniu jazdy i zaprowadzenia roweru do serwisu, gdzie sprawnie i bezproblemowo dętka zostanie wymieniona. Jest to sposób dla osób, które nie lubię bawić się w mechanika rowerowego.
Przeczytaj również: Jak przygotować rower do sezonu letniego?
Lepiej zmienić na nową czy naprawić starą dętkę?
Zdecydowanie łatwiej jest zmienić dętkę, bo zyskuje się lepszą jakość koła. Ponadto klejone dętki rowerowe mogą rozszczelnić się w miejscu klejenia, jeżeli użyje się słabej jakości materiałów lub klejenie zostanie przeprowadzone nieprawidłowo. Poza tym jazda na dętce z łatami może przebiegać mniej komfortowo. Są jednak przypadki, gdy rowerzysta nie dysponuje zapasową gumą, ale ma w posiadaniu zestaw naprawczy w postaci kleju wulkanizacyjnego, łatek do gum, papieru ściernego i łyżki do demontażu opony. Wtedy konieczne jest zlokalizowanie uszkodzenia na dętce. Robi się to przy pomocy zbiornika z wodą lub nadsłuchuje się, skąd po napompowaniu uchodzi powietrze. Po jego wykryciu pozostaje zmatowić okolice dziurki papierem ściernym i przykleić łatkę zgodnie z instrukcją.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana