Jakie łodzie trzeba rejestrować?
Rozważasz zakup własnej łodzi? Jest to marzenie wielu osób, które fascynują się wodnymi przygodami. Przed podjęciem ostatecznej decyzji warto jednak zapoznać się z normami prawnymi regulującymi posiadanie łódki. W ten sposób unikniesz zbędnych kłopotów. Z poniższego artykułu dowiesz się, kiedy konieczna jest rejestracja łodzi motorowej oraz poznasz odpowiedzi na inne nurtujące Cię pytania.
W jakich sytuacjach łódź podlega rejestracji?
Według przepisów, które obowiązują od dnia 1 sierpnia 2020 roku każdy właściciel jachtu, łodzi motorowej i innych jednostek pływających, które przekraczają długość 7,5 metra, muszą zostać zarejestrowane. Taki wymóg obejmuje również łodzie o mocy 15 kW. Pamiętaj jednak, że nawet w przypadku mniejszych łodzi o słabszej mocy silnika właściciel może ubiegać się o wniosek o rejestrację.
Przeczytaj również: Charakterystyka silników zaburtowych
Regularnie wyruszasz na połowy rybackie? Czynności takie, nie zaliczając amatorskiego połowu ryb, również obligują Cię do rejestracji łodzi. Rejestracja obowiązkowa jest również w przypadku, gdy żegluga ma miejsce poza terytorium Polski.
Jak zarejestrować łódź motorową?
Zakup łodzi motorowej to często kosztowna inwestycja, dlatego taka decyzja musi zostać poważnie przemyślana. Zależy Ci na łodzi w jak najlepszym stanie technicznym i dobrym stosunkiem jakości do ceny łodzi? Koniecznie zapoznaj się z kompleksową ofertą firmy Taurus Sea Power z ponad 25-letnim doświadczeniem.
Pamiętaj, że kupno własnej łodzi często wiąże się z koniecznością jej rejestracji. Jak to zrobić? Pierwszym krokiem jest złożenie wniosku o rejestrację jednostki pływającej, który można pobrać w każdym starostwie. W razie potrzeby pobranie wniosku możliwe jest również przez Internet.
We wniosku o rejestrację łodzi należy wpisać swoje dane osobowe, miejsce zamieszkania oraz najważniejsze informacje na temat zgłaszanego sprzętu pływającego. Opłata za złożenie wniosku wynosi 80 złotych.
W jakim czasie należy złożyć taki wniosek? Według obowiązujących przepisów każdy właściciel jednostki pływającej ma zgłosić taki fakt w terminie do 30 dni od momentu jej nabycia.
Rejestracja łodzi motorowej możliwa jest w takich miejscach jak:
Starostwo Powiatowe,
Polski Związek Żeglarski,
Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego.
Czas oczekiwania na zaakceptowanie lub odrzucenie wniosku może trwać do jednego miesiąca. Po pomyślnym rozpatrzeniu wniosku Twojej łodzi zostanie nadany indywidualny numer rejestracyjny, który należy nanieść na obie burty. Taki numer składa się z liter oraz cyfr, które znajdują się na specjalnej naklejce.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana