Jak działa napęd w rowerze ebike?
Rowery e-bike stają się coraz bardziej popularne. Z jednej strony są one bowiem ekologiczne, a z drugiej jazda na nich nie wymaga dużego wysiłku. Wiele osób zastanawia się jednak, na jakiej zasadzie działa napęd w takim pojeździe i czy jest bardzo narażony na awarie. Wyjaśniamy.
Jak działa rower elektryczny?
Rower typu e-bike wyposażony jest w system wspomagania pedałowania. Silnik elektryczny włącza się, gdy zaczynamy pedałować i dostosowuje się do rytmu naszej jazdy. Specjalny kontroler zawsze dodaje tyle mocy, ile potrzebuje rowerzysta – przy intensywniejszym pedałowaniu jest jej więcej, przy lekkim mniej. Oznacza to, że w przypadku roweru elektrycznego silnik ma rolę wyłącznie wspomagającą i jedynie uzupełnia działanie ludzkich mięśni. Takie pojazdy spełniają zatem podręcznikową definicję roweru, która określa, że jest to „pojazd napędzany siłą ludzkich mięśni, najczęściej za pomocą nóg, a napęd przenoszony jest za pomocą przekładni na tylne koło”.
Przeczytaj również: Rower na akumulator jako ekologiczna alternatywa dla samochodu w mieście
Jak wyjaśniają eksperci z serwisu rowerowego BikeWorkshop, w porównaniu z tradycyjnym rowerem, e-bike posiada trzy dodatkowe elementy – baterię, silnik elektryczny i kontroler. W nowoczesnych jednośladach montowane są baterie litowo-jonowe, które umożliwiają przejechanie ok. 40-60 kilometrów na jednym ładowaniu. Silnik w rowerze e-bike może znajdować się w dwóch miejscach – w przekładni lub w piaście koła. Obecnie znacznie bardziej popularna jest ta pierwsza opcja. Kontroler z kolei odpowiada za sterowanie pracą silnika oraz przesyłanie energii z baterii bezpośrednio do silnika. Aby wyłączyć wspomaganie, wystarczy przestać pedałować lub lekko nacisnąć hamulec.
Przeczytaj również: Zasady działania rowerów elektrycznych
Najczęstsze usterki w e-bike
Rowery elektryczne uchodzą za pojazdy bezawaryjne. Każda, nawet najdoskonalsza konstrukcja, czasem jednak się psuje. Do serwisu rowerów e-bike warto wybrać się, gdy mamy na przykład problem ze sterownikami. Najbardziej poważne problemy mogą jednak dotyczyć silnika. Jedną z najczęściej występujących usterek jest przegrzanie się silnika. Poważny problem może wystąpić również wówczas, gdy do elektroniki dostanie się woda. Takie sytuacje na szczęście zdarzają się bardzo rzadko, gdyż rowery elektryczne są dobrze zabezpieczone przed działaniem niekorzystnych warunków atmosferycznych.
Przeczytaj również: Co warto wiedzieć przed zakupem roweru elektrycznego?
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana